De dag van vertrek is altijd zo’n rotdag. De 2 weken zijn voorbij gevlogen, dus dat besef is al gek, de vakantie zit er bijna op. En ook al heb je nog een halve dag om te besteden, je bent toch de hele dag al bezig met de terugreis. Die terugreis is aan de andere kant ook wel welkom, want eindelijk weer naar Fleur en Elise!

Nou, ik ben gisterochtend nog even een metrostationnetje verderop gegaan, en vandaar nog een naar het strand gelopen. Zat me daar ook nog even een Rio2016 – megashop, maar ook daar een rij. En ik heb al wat ik wilde hebben. Vervolgens eindelijk toch nog een kokosnoot gekocht. Gat erin, rietje erin en lekker fris drinken maar. Nog even sushi geluncht en toen, vlak nadat de hockeyers weer eens van die Duitsers hadden verloren, richting openbaar vervoer gegaan. Plan was: 8 haltes metro, 5 haltes trein en dan met de BRT (Bus Rapid Transfer; trouwe lezers wisten dit al) naar het vliegveld. Op zich verliep het allemaal prima, maar je merkt wel dat je het Olympische gebeuren verlaat. En je wordt helemaal gek geschreeuwd in die trein door mannen en vrouwen die hun chips, chocola en drinken willen verkopen. Niet een beetje schreeuwen, nee oorverdovend schreeuwen, en ik kan er niets van verstaan, maar ik hoor wel dat ze 100 keer hetzelfde roepen.

Dus ruim op tijd op het vliegveld aangekomen. Meteen maar inchecken, dan ben ik die tas kwijt. Marianne en Henk Timmer stonden ook op tijd bij de incheckbalie, vlak achter me.

En even later zat Miss Montreal naar mijn overtuiging 2 meter van me af. Of ze lijkt er wel erg op. Die 2 gitaren die met haar mee gaan verraden ook een heleboel.

In het vliegtuig minstens 6 Olympische gouden medailles!! Marianne Timmer dus, Ranomi en Maarten van der Weijden zag ik ook. Nog kort met de vader van Ranomi gesproken (nadat ik hem een elleboog had gegeven met het handbagage pakken). Nu in de trein en straks weer lekker thuis. Heb wel 2 uur geslapen, of misschien wel 2,5.

Dan, volgens goed gebruik, de lijstjes:

Welke sporten hebben we live gezien;

• Beachvolleybal
  • Volleybal
  • Atletiek (heel veel nummers)
  • Handbal
  • Tennis
  • Rugby
  • (Zeilen)

En welke Nederlanders hebben we in actie gezien

• Bijna alle atletiekatleten, met Churandy, Dafne en Sifan als hoogtepunten
  • Wegwielrensters
  • Hockeyheren
  • Ranomi, Inge

Tot mijn schrik zie ik dat we de hockeydames niet gezien hebben dit keer! Dat viel samen met zwemmen. En voor roeien hadden we kaarten, maar dat werd afgelast op die dag. Geld krijgen we terug, maar een dag later won Nederland goud op het uitgestelde onderdeel!

Nederlandse medailles gezien? Nou dat valt best wel tegen. Dafne natuurlijk op de 200m en Marit vanaf het strand tellen we ook mee.

Wel overwinningen natuurlijk:

• Handbaldames
  • Volleybaldames

Maar ook drama’s

• Epke’s val
  • Dafne’s 100m
  • Baanwielrenners val en uitgeschakeld

Roy als ik nog zaken heb gemist laat ik me graag corrigeren, ik bedoel aanvullen.

Trouwens bijna 2 weken met Roy op pad was ook weer helemaal prima. Mooi dat je de passie voor metro, trein en bus zo kunt delen. Dat je dan ook nog samen naar mooie sport kan kijken is alleen maar meegenomen. Roy, bedankt weer en ik hoop dat je donderdag en vrijdag nog mooie dingen ziet!

Nog wat over de venue catering. Uit eten was er niet bij, want daar was gewoon geen tijd voor.

Bij de venues waren daar:

• Bier in bekers van 473 ml. Collectors items, want met de kleuren van RIO2016 en steeds met een sport erop. Ik zag mensen in de metro met 20 van die grote bekers.
  • Er was wel coca cola en we hebben flink wat zero’s weggewerkt. Daar moest meteen de dop af en die kreeg je niet mee, dus toen we nog geen doppen van thuis hadden meegenomen moest dat meteen op. Ook iets van 375ml of zo. Later hadden we doppen bij ons, die we bijna voor de ogen van de verkoper erop deden. Ik snap ook nog niet helemaal hoe en waarom.
  • Qua eten zijn we uitgekomen bij een soort Japanse tijgernootjes. Die smaakten wel goed. Veel anders was er ook niet.
  • En alles met VISA! Ik heb wel 50 betalingen gedaan denk ik.

Tot zover, tot de volgende keer.