Dag 8-9: Swaziland – Hluhluwe Imfolozi Park

Update van alweer de 8e dag. Zaterdag 4 augustus. De ‘rustdag’

Na relatief uitslapen en een lekker ontbijtje ging het om 8 uur in de bus richting het Mlilwane Wildlife Sanctuary. Daar aangekomen maakten we een prachtige wandeling waarbij we op enkele meters afstand kwamen van Warthogs (Pumba’s), zebra’s, gnoes en nyala’s. Daarnaast lagen er ook enkele grote krokodillen te zonnen op zo’n 20 meer afstand. Een heerlijke wandeling, met prachtige natuur en een zonnig weertje. Mooi foto’s kunnen maken.
Op de terugweg na het wandelen nog even langs een marktje, waar het een flinke bedrijvigheid was. Tweedehands kleding, fruit, prullaria maar ook ’Traditional Healing’ waarbij kruiden en dingetjes van allerlei afkomst in oude colaflessen was opgeslagen en gold als geneesmiddel voor welke kwaal je ook hebt. Nog even wat fruit gekocht en toen terug naar os hotel Mantenga Lodge.
’s Middags zoals gepland relaxen (paradoxaal). Na de lunch meteen na het zwembad. Wat wij ons niet gerealiseerd hadden toen we ‘de folder’ hadden ingezien, was dat verwarmde zwembaden de uitzondering zijn. Werkelijk steenkoud was het. Toch erin gesprongen, en toen mij hart weer aangeslagen was, boekie gelezen, de kinderen 20 keer erin zien springen en uiteindelijk nog wat email verkeer met bank en notaris gehad (met die vreselijke wifi).
Vanavond wat pasta gegeten bij een klein restaurantje beneden aan de berg, samen met 2 andere gzinnen en zojuist weer op de kamer aanbeland. Morgenochtend weer pakken en reizen geblazen, met onze laatste safari! Hopelijk leeuwen en rhino’s!
De zondag mocht er ook zijn! ’s Ochtends op tijd weg. Na een dik uur waren we weer bij de grens met Zuid Afrika. Opnieuw 2 stempels gehaald voor het paspoort en we waren weer in Zuid Afrika. Na nog eens een uurtje kwamen we aan bij onze lodge: Zulu Nyala. Daar kort onze bij de superspar bijeengekochte lunch verorberd en daarna ging het voor onze laatste echte safari naar het Hluhluwe Imfolozi park. Wat een schitterend park! Heel groen, erg heuvelachtig en vanaf het eerste momenten veel dieren gespot. Ons werd verteld dat dit park een speciaal fokprogramma voor neushoorns heeft. De stropers van deze neushoorn worden gezien als de grootste bedreiging voor wilde dieren aldaar. Een betrapte stroper mag inmiddels gewoon doorgeschoten worden als hij niet vreedzaam meegaat.
Nou die neushoorns hebben we gezien. Prachtig. 3 mooie exemplaren die enkele meters voor de auto overstaken. Wat een indrukwekkende beesten, van zo dichtbij helemaal. Naast de giraffen, de buffels en de wrattenzwijnen en natuurlijk enkele antilope soorten, was de afsluiting wel heel mooi. 3 leeuwen, die op een flinke afstand lagen te liggen. En wat een blijdschap kun je vertonen, als je op die afstand ineens ziet dat  1 leeuw zich omwentelt en 4 poten de lucht in steekt. Geweldig. Vanavond massaal weer aan het biuffet. De reis begint zijn tol wat te eisen van de meeste kinderen; er waren er enkele ziek onderweg en na het eten is het snel aftaaien om de boel op bed te doen. Elise houdt het nog goed vol. Wil in de bus wel veel slapen, maar tijdens de stops en ’s avonds vol energie. Om ’s ochtends weer traditioneel chagrijnig op te staan.