Dag 4-7 Pilgrim’s Rest – Kruger National Park – Swaziland

Zo, 1 gamedrive achter de rug! We zitten in het tented camp Nkambeni Safari Lodge. We blijven drie nachten en hebben de eerste gehad. Gisteren zou de grote panorama route worden. Met als hoogtepunt God’s Window, een prachtig uitzicht over Blyde Canyon. Maar ja: mist en bewolking was ons deel, en we zagen iets minder, sterker nog: helemaal niets. De reis verliep prima. Nog steeds mooie uitzichten. Een stop bij een grote mall, waar het krioelde van de mensen, en er voor elke ATM lange rijen stonden om te gaan pinnen. Het was 1 augustus, dus waarschijnlijk stond het salaris erop? Rond 15.30 uur kwamen wij aan bij onze tent. Een prima luxe tent, met 2 + 1 bedden, klamboes, elektra en 2 heerlijke buitendouches. Prima. Je hoort wel alles van buiten, dus de treinen waren niet zo fijn voor Fleur, en Elise had het niet op de zeer luide krekels, die in de tent zaten, zo klonk het.
Woensdagochtend om 6 uur de wekker, en na een snel ontbijt vertrok onze bus om 7 uur voor de gamedrive. Onze bus moet op het asfalt blijven, dus waren de mogelijkheden beperkt, maar dat weerhield heel veel wild er niet van zich aan ons te laten zien. We hebben 3 van de Big 5 inmiddels gehad, hoewel het leeuwenwelpje op de rots wel moeizaam was, die telt dus voor een half. Maar olifanten, giraffes, buffels, gnoes, massa’s impala’s, een dikdik, een koedoe (als je dat zo schrijft) en nog veel meer gezien. Het was een prachtige tocht, hartje winter in Zuid Afrika met zo’n 25-30 graden op de savanne. En wat een uitgestrekt park is het! Het Krugerpark is half zo groot als Nederland, dus verdwalen is niet moeilijk.
Dit was woensdagavond; we springen door naar vrijdagavond!
De donderdag stond al helemaal in het teken van safari! Zowel van ’s ochtends 6 uur tot een uur of half 4 en daarna ook nog de sunset safari. De wekker ging dus om 5 uur!!! Elise vond het geweldig!…… Dus eigenlijk zo’n 10 uur met enkele pauzes turen naar de wildernis, vlaktes, bomen etc. En na een tijdje zie je overal iets in! Maar enkele grote hoogtepunten gezien. 28 olifanten die gezamenlijk vlak voor onze neus de straat oversteken. En de luipaard die we aan het begin van de sunset safari nog even meepikten was erg gaaf! Vermoeiende dag. Meteen na afloop eten en daarna slapen. Vanochtend iets later opgestaan, zo’n kwart over 7 en na ontbijt in het Nkambeni Safari Lodge weer onderweg. We verlaten Zuid Afrika en gaan voor 2 dagen naar Swaziland. In het niemandsland tussen beide landen kregen we nog een rondleiding en een uitgebreide zing- en dans show van een flinke groep Swazi dorpelingen. Erg leuk, ze zongen opvallend goed, en we mochten uiteindelijk nog even meedansen. Foto’s volgen, maar nu nog niet. De WIFI is ook hier waardeloos. Vlak voor de paspoort controle op Swaziland in te komen werd ik nog gebeld door de notaris over het nieuwe huis. Tja: ze weten je overal te vinden. In de enige echte absolute monarchie die er in de wereld nog is, Swaziland, reden we door prachtige heuvels, door arme en veel minder arme plaatsjes en zijn we nu aangekomen van Mantenga Lodge. Morgen een ochtendprogramma en ’s middags helemaal niets. Effe heerlijk.