Dag 1-3: Schiphol – Johannesburg – Pretoria – Pilgrim’s Rest

In een prachtig Victoriaans huis zitten we nu. Pilgrim’s Rest: een oud mijnwerkersstadje dat bij de goudkoorts in deze streek is ontstaan. Een geweldige atmosfeer en een prachtig gebouw waar wij 2 kamers hebben. Mooie plek.
Maar we zijn alweer 3 dagen onderweg. Effe een overzicht (zoals het een reisblogger betaamt). Zaterdagochtend de laatste voeding voor Nelson (onze kat) klaargezet, voordat hij 2 weken lang vreselijk wordt verwend door Kitty, onze kattenoppas. Nelson is doorgaans helemaal niet zo blij om ons terug te zien na de vakantie…
Het vliegschema was niet ideaal, om niet te zeggen een beetje onhandig, maar ja, dat zat bij de reis. Eerst van Schiphol naar Dubai, daar midden in de nacht 4 uur wachten en dan doorvliegen naar Johannesburg. Onze reis verliep eigenlijk heel voorspoedig, maar de optelsom van rijden naar Schiphol, parkeren, inchecken, security, douane en dat een paar keer achter elkaar, voelt toch als een heel langdurig avontuur. De pijn werd een beetje verzacht door het feit dat we de eerste vlucht in een Airbus 380-800 zaten. Zoek maar op: volgens mij zijn ze er niet groter. Wat een gigantisch ding. En ook luxe! Net iets meer beenruimte (had deze keer geen nooduitgang stoelen, dus was erg fijn). Perfect entertainment, met grote schermen, USB en elektriciteit aansluiting voor je in de stoel. Net alsof er 500 cockpitjes waren.
De 2e vlucht ging met een simpele Boeing, en was iets minder luxe, maar ook niet heel erg. Allebei door Emirates, staat bekend als prima.  Dat Dubai vliegveld is ook wel wat over de top trouwens, met watervallen en fonteinen binnen, en futuristische bouwstijlen.
Na aankomst in Johannesburg, zondagochtend rond 11 uur, werden we opgewacht door John onze reisgids. Het is bijzonder hoeveel Zuid Afrikaans op het Nederlands lijkt, dat ging dus in eerste instantie prima, maar in combinatie met een bromstem in de microfoon die achter in de bus wordt weergegeven, deed ons dat snel vragen toch maar in het Engels te spreken. Sowieso moest ik wat aan hem wennen. Beetje charotisch bij de telling van personen, zowel op het vliegveld, als om te bepalen of de bus die we hadden groot genoeg was. En hij begint onderweg af en toe gewoon te praten, waarbij dat de eerste dag nog een beetje voor niets was, want we verstonden er niets van, maar toen hij na 2 dagen overstapte op het Engels en op ons verzoek de microfoon uit zijn mond haalde bij het praten, werd het beter.
In een ritje van ruim een half uur werden we naar het Arcadia hotel in Pretoria gebracht. Daar ingecheckt, in onze kamer met 3 bedden en prima geluncht. “s middags ging ongeveer de helft van de groep met de bus mee om enkele hoogtepunten in en rond Pretoria te bekijken. Naast het wat verlaten aandoende Church Square en het Paul Kruger museum waren de meest indrukwekkende plekken natuurlijk de Union Buldings, waar de regering zetelt, en het enorme standbeeld van Nelson Mandela ‘verbinding’ ademt.
Beeld Nelson Mandela bij Union Buildings, Pretoria
En het Voortrekkersmonument was ook erg boeiend. Groot, bijzonder  en mooi.
Fleur en Elise hadden nog een benauwd moment tijdens een sanitaire stop, waarbij ze even vast kwamen te zitten op het toilet. Elise was al halverwege het raamkozijn, toen er iemand kwam helpen. Ja, het avontuur ligt hier voor het oprapen!
Na terugkomst kregen we een totaal overzicht van de reis van de reisleider (incl. wat elke excursie zou kosten),  hebben we een lekker buffet genomen, en rond 20.00 uur ging het richting de kamer. Eigenlijk waren we wel al 36 uur op, want die vliegnacht heeft ons echt maximaal 2 uur slaap opgeleverd. Elise als eerste in bed, maar na 2 bladzijden lezen, wist ik ook niet meer welk boek het was. Pitten geblazen.
Vanochtend om half 7 opgestaan (!). Ik ben dat op dit soort reizen wel gewend, maar Elise kon de uitspraak niet voorkomen ‘ Nu héb ik vakantie, moet ik nóg vroeg op!’ Maar na 10 miunten komt er wat leven in, en na een goed ontbijt reden we richting het oosten. Meteen uit Pretoria was er sprake van zeer heiige lucht, en even later hoorden we de uitleg: grootste steenkoolafgraving (ter wereld, dacht ik nog even gehoord te hebben) en enkele enorme centrales. Toen we dat terrein verlieten werd het helderder en gingen we ook de heuvels in. Onze eerste stop leverde heelrijke koffie op, en de eerste blikken op de dieren in Afrika: struisvogels, impala’s en buffels.
Rond lunchtijd een bezoek gebracht aan de Sudwalla grotten <foto grotten>  prachtig, erg oud en een hele grote ruimte. En het stond niet in brand, dus de stalagmieten en stalagtieten konden lekker miljoenen jaren oud staan te wezen. Heerlijke lunch; het eten smaakt hier tot nu toe geweldig. Veel groenten en fruit etc. En erg betaalbaar (wel handig in verband met de aannemersofferte voor het nieuwe huis…)
Na de lunch reden we in een dik uur naar onze huidige slaapplaats in Pilgrim’s Rest. Zojuist ook weer een heerlijk buffet genuttigd, compleet met zang en dans.
Conclusie over het reisgezelschap tot nu toe: leuke gezinnen, klikt prima, veel lachen, en Elise heeft al een echt vriendinnetje.
Morgenochtend vroeg op pad, wekker om 6 uur. Ik slaap op een kamer apart, dus Fleur heeft de eer Elise te wekken. Ze heeft al gebadderd!
Wordt vervolgd.
(Matige wifi hier, dus meer foto’s later…)